Avfetting – hvilke typer finnes?

I bilpleiekjemiens verden finnes det et utall med forskjellige produkter som går under betegnelsen avfettinger. Avfettinger kan i hovedsak deles i tre forskjellige kategorier:

  • Kaldavfetting
  • Mikroemulsjon
  • Alkalisk avfetting/forvask

I tillegg vil du kunne se/høre at metallpartikkelfjernere og syrebaserte produkter også kan gå under begrepet avfetting – men det skal jeg ikke gå inn på i denne artikkelen.

Kaldavfetting (petrokjemisk/oljebasert/asfaltfjerner)

Eksempler på produkter:

Kjært barn har mange navn. Personlig foretrekker jeg å kalle det kaldavfetting, det synes mindre kronglete enn f. eks petrokjemisk avfetting. Begrepet kaldavfetting kommer faktisk fra tiden produktet ble lansert på markedet. Da var det vanlig å bruke varm avfetting for å løsne asfalt og tjære. Som kjent kan man løse mye ulumskheter med varme – og en vannbasert avfetting som ble varmet opp var på den tiden det mest effektive mot denne typen møkk.

Kaldavfettingens inntog var på mange måter en revolusjon – dette produktet var mer effektivt og bedre å håndtere. Felles for alle produkter i denne kategorien er at de er oljebasert (derav petrokjemisk).

Mulig å bruke på våt bil?

Noen kaldavfettinger fungerer helt fint på våt/fuktig bil, mens andre gjør det ikke. Dette kommer av forskjellige sammensetninger av råvarer i avfettingene. For det nordiske klimaet er det å foretrekke en avfetting som ikke skiller seg fra vannet på samme måte som olje. Da vil du måtte bruke betydelig mer avfetting for å komme til asfalt/tjæra som sitter på overflaten du skal rengjøre. Koch-Chemie Teerwäsche A er et eksempel på en avfetting som fungerer like godt på tørr og våt bil.

Hvordan vaske med kaldavfetting

Kaldavfetting påføres typisk fra nederst på bilen og opp til nedre list på vinduer – og helt opp på bakluka. Det er sjelden behov for avfetting høyere opp, men det kan påføres hvis nødvendig. Etter kaldavfettingen er påført venter du noen minutter før du gjerne legger alkalisk forvask (for eksempel med skumkanon) over. Denne bidrar til å forlenge virketida på avfettinga, men også å løse opp avfettinga før avspyling.

Hvis du lar avfetting og skum få virke noen minutter så er det utrolig hvor mye skitt du kan løsne uten berøring. Har du en lys bil så vil du gjerne se brune flekker i lakken etter å ha brukt denne kombinasjonen – her må det gjerne brukes en metallpartikkelfjerner for å få bukt med disse.

Det er fullt mulig å spyle av kaldavfetting uten å skumme over – men det er vanskeligere å fjerne alt. Kanskje opplever du at det ligger igjen en oljelignende film på bilen. Dette er fordi det alkaliske produktet er med å bryte ned hinna til avfettinga, som gjør at den løses enklere i vann.

Mikroemulsjon (blanding mellom kaldavfetting og alkalisk)

Koch-Chemie har ingen mikroemulsjoner, men det finnes fra flere andre tilbydere på markedet hvis du skulle være interessert i å teste.

En mikroemulsjon er en type avfetting som kan blandes ut med vann. Denne er en hybrid mellom kaldavfetting og alkalisk avfetting/forvask. Økonomisk i bruk, og gjerne mer behagelig mtp duft enn det en kaldavfetting er. Ulempen er at den ikke fungerer like godt til å ta asfalt, ei heller generell møkk. Den havner midt i mellom to stoler – og mange vil si at mikroemulsjoner er på vei ut fra markedet. 

Dette er nok ikke helt riktig – i en selvvask vil ofte en mikroemulsjon være det mest hensiktsmessige pga kostnad, duft, og evne til å løsne forskjellige typer møkk. Det kan rett og slett være en lavere risiko for brukerfeil med en sånn type avfetting. 

Mikroemulsjoner kan også forårsake litt hodebry for de med oljeutskiller (som alle vaskeplasser brukt i næring skal være utstyrt med) – da det binder olje med vann. Det er jo nettopp denne egenskapen som ligger til grunn for egenskapene til denne avfettingen.

Alkalisk avfetting (alkalisk forvask, skumvask, skumsåpe)

Eksempler på produkter:

Alkaliske avfettinger/forvasker er i stor grad et nordisk fenomen. Spesielt i Norge har vi et særdeles behov for avfettinger generelt. Sammensetningen i asfalten vi kjører på gjør at vi har problemer med tjære på bilene våre, og den sinnsyke miksturen av møkk vi får på veiene gjør at vi ofte trenger noe med høy pH (alkalisk) for å flytte møkka vekk fra overflatene.

En alkalisk avfetting SKAL blandes ut med vann før bruk. Den har høy pH-verdi, og har mange bruksområder. De aller fleste alkaliske avfettinger kan brukes til utvendig og innvendig rengjøring i kjøretøy, vask av gulv, forvask av mikrofiberkluter, vask av poleringsputer, rens av tekstil, etc.

Hvis du vil lese mer om pH-skalaen kan du gjøre det her!

Noen typer avfetting kommer også med og uten NTA (for eksempel Vorreiniger B Nta-frei). NTA (nitrilotriacetisk syre) er et stoff som brukes for å erstatte enkelte fosfater. Det er en uenighet om NTA er farlig eller ikke for miljøet, derfor er alle såpene som selges til forbrukere NTA-fri, for å være på den sikre siden. 

Hva kan du rengjøre med en alkalisk avfetting?

Fett, oljer, organisk møkk (dvs generell møkk) og litt diverse annet lar seg rengjøre. Zalo og grillrens er to husholdningsprodukter som er gode eksempler på alkaliske produkter. Det er ikke dermed sagt du kan bruke Zalo på bilen – det er grunnlag for en annen artikkel!

Hvis du skal ta en kjapp vask av bilen så er alkalisk avfetting veien å gå. Det kalles også TFR (Traffic Film Remover) i England, hvis du tilfeldigvis er nysgjerrig på hva det er for noe.

Hvis noe er uklart – gi oss en tilbakemelding på chat eller [email protected]. Vi oppdaterer selvfølgelig artikkelen hvis vi mottar gode innspill 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

DEL HANDLEKURV