Viser alle 2 resultater

Metallpartikkelfjerner – Fjerning av flyverust

Kjært barn har mange navn, dette omtales både som flyverustfjerner og metallpartikkelfjerner. Virkestoffet er mercaptoacet – og det er hovedsaklig prosentandelen av dette i blandingen som varierer. Felgenblitz har en lavere andel, men har også egenskaper som minster friksjon mot overflaten ved felgvask. Reactive Rust Remover har omtrent dobbelt så mye av mercaptoacetat – og fungerer dermed både kjappere og mer effektivt.

Produkter


Relevante kategorier



Metallpartikkelfjerner, flyverustfjerner, jernfjerner, fallout remover – kjært barn har mange navn. Uavhengig av navn, er det et produkt formulert for kjemisk fjerning av jern og jern(III)oksid (rust) uten mekanisk påvirkning. Den kjemiske prosessen løser opp rusten, ofte med lilla avrenning som resultat. Dette skylles enkelt vekk med en høyttrykksspyler.


Hva er metallpartikler og hvor kommer det fra?

Noen av kildene til metallpartikler kan være bremsestøv, piggdekkstøv, partikler fra jernbanespor, eller forurensning fra fabrikker. I motsetning til for eksempel sandkorn, som er helt glatte, har disse partiklene mikroskopiske ytre kanter som er veldig skarpe.


Jernet oksiderer også, noe som gir jern(III)oksid-partikler som har enda skarpere overflater. Disse partiklene setter seg veldig lett fast på en hvilken som helst overflate. Hvis du ser overflaten til lakk gjennom et mikroskop, vil den faktisk ikke være helt flat, og det er kanskje nettopp der jernpartiklene setter seg. Når jernet oksiderer vil det ekspandere litt, og det løsner ikke noe mer av den grunn.


For å fjerne disse partiklene finnes det flere alternativer. Syrebaserte produkter, metallpartikkelfjernere basert på thioglykolsyre (natrium mercaptoacetate, ammonium mercaptoacetate), eller ved mekanisk påvirkning med for eksempel clay. Det mest effektive er syrebaserte produkter, men dette er ikke noe som nødvendigvis er enkelt tilgjengelig for forbrukere, og det krevere også noe mer kunnskap for å sikre riktig bruk. Clay/mekanisk påvirkning vil ha en uheldig virkning på lakken din, så da er det den mer moderne metallpartikkelfjerneren som er svaret.


Historisk sett har løsningen vært våtsliping eller grov polering – men dette slipper vi heldigvis i dag! Hvis du har en relativt ren overflate, så kan du spraye på metallpartikkelfjerneren, og la den jobbe uten mer påvirkning fra din side. Det lukter ikke akkurat roser, men resultatet blir upåklagelig!


Hvorfor fjerne metallpartikler?

På grunn av de skarpe kantene kan jern(III)oksid forårsake riper og andre defekter, spesielt når de dras over lakken med et vaskeredskap (svamp, vaskehanske etc.) Ved å fjerne disse som en del av forvasken før den mekaniske vasken, altså håndvasken, reduserer man betraktelig risikoen for å ripe lakken. I verste fall vil metallpartikler som ikke fjernes kunne bryte lakken og trenge gjennom til karosseriet – hvor rusten kan utvikle seg videre.


Hvordan virker det?

•    Sprayes på overflaten (Det finnes også snow foam varianter, og gel-baserte som skal påføres mekanisk)

•    Kjemikaliene i produktet reagerer med jernpartiklene

•    Den aktive ingrediensen danner et kompleks med jernet, noe som forårsaker en kjemisk reaksjon som gjør at væsken blir rød/lilla

•    Den kjemiske og fargeskiftede væsken bidrar til å oksidere jern (II) i jern (III), noe som forårsaker en svært lokal eksoterm reaksjon

•    Jernpartikkelen vil forandre form og struktur, slik at den løsner lettere fra overflaten

•    Metallpartikler løses opp enklest med å skylle det av med høyttrykk

•    Metallpartikkelfjerneren i seg selv er vannløselig, noe som gjør det lettere å skylle av


Vanlige misforståelser:

•    Metallpartikkelfjerner er ikke helt trygge å bruke på alle deler. Den kjemiske prosessen som gjør at jernpartiklene lett fjernes, akselererer også korrosjon på jernholdige metalldeler (bremsekomponenter, understell, hjulbolter osv).

•    En typisk metallpartikkel fjerner er IKKE en typisk felgrens! Men det er fullt mulig å bruke et felgrensprodukt (f. eks Felgenblitz) som en metallpartikkelfjerner.

•    Metallpartikkelfjernere er IKKE laget for å bli brukt ukentlig, og kan i verste fall gjøre skader. Men moderne lakktyper blir ikke like mye påvirket av dette, og risikoen er betydelig mindre. Men på eldre biler og gamle felger anbefales det å være forsiktig ved bruk av metallpartikkelfjerner.

•    Enkelte metallpartikkelfjernere er tykke og litt vanskelig å spraye, for å forhindre at produktet renner raskt av overflaten.

•    Selv om de fleste produktene er pH-nøytrale, er den mikroskopiske reaksjonen med jernpartikkelen veldig sur. 

•    1 gangs bruk av metallpartikkelfjerner vil ikke alltid være nok. I noen tilfeller må du bruke produktet flere ganger før alle jernpartikler fjernes trygt.

•   Funfact: Ammonium-thioglykolat, som nå brukes som metallpartikkelfjerner, først utviklet for å oppdage jernholdige forurensninger i ikke-jernholdige metaller (aluminium og rustfritt stål). De var faktisk ikke ment å fjerne forurensningene, men bare å fortelle at produktet var dårlig; fargeendringen var den eneste ønskede ekstra effekten.


DEL HANDLEKURV